Land van
Maas en Waalrit


Nieuws

Editie 2019

Editie 2018

Fotoboek 2018

Editie 2017

Editie 2016

In de media

Contact



De tweede editie van de "Land van Maas en Waalrit" werd gehouden op zondag 14 mei 2017.

De stappen vooraf
Tijdens de Snertrit van de Oldtimer Vrienden Wijchen in oktober 2016 werd gevraagd of ik weer een rit in het voorjaar wilde organiseren. De "Hart van Maas en Waalrit 2016" was prima bevallen. Na een kort beraad werd de agenda getrokken en gezocht naar een goede datum. Weer een zondag en een speciale want het is tevens Moederdag.

De basis voor de route wordt een rit gereden met de "Oldtimer Vrienden Maas en Waal". Enige aanpassing waren nodig en met Google maps werden schitterende doorsteekjes gevonden en toegevoegd. Met de digitale route uitgetekend op de kaart werd de flyer voor de nieuwe editie samengesteld. De promotie kan beginnen en mailing wordt verstuurd.

Na het rijden van een rit wil men graag even napraten en heeft men wel een beetje trek. Om deze tijd te veraangenamen hebben we nu een soepje bij terugkomst, de lat ligt hoog want er is keuze uit 3 smaken. Om de hete soep even neer te kunnen zetten worden 2 sta-tafels aangeschaft.

Om de rit beter onder de aandacht te brengen wordt besloten een website te openen. Uit ontvangen mails zagen we de behoefte aan informatie en werden zelfs overnachtingsplekken opgezocht en aangeschreven. Met de aankondiging van de rit op de voorpagina van deMaas&Waler lopen de inschrijvingen op tot boven het aantal deelnemers van de eerste editie.

Bij het narijden van de route bleek een weg te zijn afgesloten. Een kleine aanpassing die een stuk dijk vervangt door een stukje binnendijkse polder maakt dat we ongestoord kunnen rijden. Er is nog een afzetting maar daar is een standaard omleidingsroute aangegeven die we kunnen volgen. De rit is door de aanpassing nu exact 85 kilometer geworden. De routebeschrijvingen kunnen geprint worden, aangepast naar een nieuw formaat. Nu is de route op A5 en gevouwen als een soort boekje. Handiger formaat en een blaadje minder en zonder nietje een stuk milieuvriendelijker.

De laatste week voor de start werd er nog een mailing verstuurd wat het aantal inschrijvingen liet stijgen tot 105!! De inkopen worden gedaan en angstvallig de weervoorspelling in de gaten gehouden, een kleine kans op onweer. De schuur wordt geboend en ingericht tot een sfeervolle ruimte, we zijn er klaar voor.

De grote dag
Om 10 uur kwam de eerste oldtimer aanrijden, de koffiemachine werd aangezet. Al heel snel liep het Kerkpad vol met oldtimers, de moderne auto's van de bezoekers van de kerk hadden een speciale parkeerplaats op de zijstraat. Om geen chaos te krijgen hadden de verkeersregelaars het druk met wijzen naar beschikbare parkeerplaatsen en de koffiemachines kregen geen tijd om stil te staan. Al snel stond er zelfs een rij bij de inschrijving. De lange starttijd tot 2 uur maakt spreiding mogelijk maar toch komt de grote piek de eerste uren. Om half 3 vertrok de laatste deelnemer, totaal werden er 135 oldtimers ingeschreven!!!

De rit!
De route ging naast het Land van Maas en Waal ook door de aangrenzende Bommelerwaard. Via mooie smalle weggetjes, die door de vers begroeide bomen als een tunnel oogde, reden de oldtimers langs de Waal. Er waren een aantal smalle doorgangen waarbij het leek of je over het erf van de boerderij reed. Aan de horizon glooide de brug van Zaltbommel, nu gingen we niet over dit bekende bouwwerk maar er onderdoor. Eenmaal onder de brug ging de route door het oude centrum van deze middeleeuwse stad, een prachtige rondweg langs de singel maakte het plaatje compleet. Na Zaltbommel weer terug via een viaduct over A2, van boven is pleisterplaats "de Lucht" al te zien. De pleisterplaats wordt links gepasseerd en via de polderwegen wordt koers gezet naar de Maas. Al kronkelend wordt deze rivier gevolgd en haken we af om op Horssen aan te rijden. Weer terug in de schuur stond er soep te wachtten, keuze uit Kip-, Groente- en Goulashsoep. Daarbij stukjes stokbrood geschonken door de overbuurman. Jammer genoeg viel er even een hoop regen maar 5 minuutjes later kwam de zon weer door en bleven we bespaard van andere buien.

Iedereen heeft genoten van de rit en spraken hun waardering uit met de belofte volgend jaar weer deel te nemen. Dat schept natuurlijk verwachtingen maar we gaan de uitdaging aan. In 2018 komt de derde editie van de Land van Maas en Waalrit, we hopen dat iedereen weer van de partij zal zijn.


klik hier om de flyer te downloaden

In totaal waren er 135 inschrijvingen.

1976 - Alfa Romeo, Alfetta GTV

1990 - Citroën, 2CV6

1973 - Daf, 33 Variomatic

1986 - Peugeot, 305 Break

1968 - Alfa Romeo, GT 175

1981 - Citroën, 2CV6 Club

1949 - DeSoto, Custom

1967 - Peugeot, 404 Coupé

1977 - Alfa Romeo, Spider 2000 Veloce

1983 - Citroën, 2CV6 Club

 - Dodge, Coronet

1986 - Pontiac, Trans-am

1993 - Alfa Romeo, Twinspark

1986 - Citroën, 2CV6 Special

1982 - Ferrari, 308 GTSi "Zender"

1974 - Porsche, 911 Targa

1954 - Austin, A 40 Somerset

1980 - Citroën, Burton

1975 - Fiat, 124 Sport Spider

1987 - Renault, 9, Spring 2

1965 - Barkas, B-1000 HP

1984 - Citroën, Burton classic 591

1971 - Fiat, 500 L

1971 - Trabant, 601 Kubel

1959 - Cadillac, Convertible

1984 - Citroën, Charon

1987 - Fiat, Bertone X1/9

1971 - Triumph, 6

1960 - Cadillac, Coupe Deville

1986 - Citroën, CX 2.2 TRS

1978 - Fiat, Spider 124

1974 - Triumph, 2500 PI MK2 Saloon

1954 - Cadillac, Fleetwood Imperial

1972 - Citroën, D super 5

1981 - Fiat, Spider 2000ie

1975 - Triumph, 2500 TC

1981 - Chevrolet, Corvette C3

1971 - Citroën, D super5

1974 - Fiat, X I/9

1969 - Triumph, Herald

1954 - Chevrolet, Two -ten

1974 - Citroën, DS

1930 - Ford, A

1965 - Triumph, Herald convertible

1933 - Citroën, 10A Rosalie

1970 - Citroën, DS 21 Palas

1930 - Ford, A

1979 - Triumph, Spitfire

1958 - Citroën, 2CV

1971 - Citroën, DS 23 INJ Pallas

1968 - Ford, Mustang

1969 - Triumph, TR 5

1962 - Citroën, 2CV

1974 - Citroën, DS 23ie Pallas

1970 - Ford, Mustang

1965 - Triumph, TR 6

1987 - Citroën, 2CV 4x4 BMW powered

1971 - Citroën, DS 5

1965 - Ford, Mustang GT 350

1975 - Triumph, TR 6

1966 - Citroën, 2CV AKA 400

1967 - Citroën, DS21 H

1971 - Ford, Mustang Mach 1

1970 - Vignale, Gamine

1958 - Citroën, 2CV AZ

1974 - Citroën, Dyane

1964 - Ford, Taunus

1989 - Volkswagen, Golf cabrio

1974 - Citroën, 2CV AZU 250

1969 - Citroën, Dyane 6

1941 - Ford, V8

1990 - Volkswagen, Golf II 1.8 GL

1972 - Citroën, 2CV4

1975 - Citroën, HY

1952 - Jaguar, XK 120 FHC 3.4 M

1989 - Volkswagen, Golf2

1977 - Citroën, 2CV4

1967 - Citroën, ID 19 break

1984 - Jeep, CJ7

1967 - Volkswagen, Kever

1983 - Citroën, 2CV6

1963 - Citroën, ID 19p

1972 - Lincoln Contienental, Mark IV

1952 - Volkswagen, Kever bril 1/11

1983 - Citroën, 2CV6

1964 - Citroën, ID 19p

1977 - Mercedes-Benz, 200 D

1971 - Volkswagen, Kever Cabriolet

1983 - Citroën, 2CV6

1971 - Citroën, ID 20F break

1985 - Mercedes-Benz, 280 GE

1978 - Volkswagen, Kever Cabriolet

1984 - Citroën, 2CV6

1983 - Citroën, Le Patron

1967 - Mercedes-Benz, Pagode

1971 - Volkswagen, Ruska Buggy

1984 - Citroën, 2CV6

1986 - Citroën, Le Patron

1974 - Mercedes-Benz, Unimog

1968 - Volvo, 144

1984 - Citroën, 2CV6

1977 - Citroën, Lomax 224

1987 - Mercedes-Benz, W124 Coupé

1979 - Volvo, 343

1984 - Citroën, 2CV6

1970 - Citroën, Méhari

1975 - MG, B

1987 - Volvo, 360

1985 - Citroën, 2CV6

1972 - Citroën, Méhari

1979 - MG, B

1997 - Volvo, 440

1986 - Citroën, 2CV6

1975 - Citroën, Méhari

1967 - MG, B Roadster

1987 - Volvo, 340 GL

1986 - Citroën, 2CV6

1976 - Citroën, Méhari

1936 - MG, TA

1983 - Volvo, 360 GLS

1986 - Citroën, 2CV6

1978 - Citroën, Méhari

1971 - Opel, Kadett coupe

1965 - Volvo, Amazon

1986 - Citroën, 2CV6

1984 - Citroën, Méhari

1990 - Opel, Kadett sedan

1967 - Volvo, Amazon 123 GT

1987 - Citroën, 2CV6

1951 - Citroën, Traction Avant

1973 - Opel, Manta

1966 - Volvo, P1800S

1987 - Citroën, 2CV6

1983 - Citroën, Voglietta Mille Miglia

1957 - Peugeot, 403

klik hier om de route te downloaden

download de route

klik hier om de route in detail te bekijken

bekijk route in Google Maps


Naar boven